Bovag, Rai en de RDW stellen grote hoeveelheden data beschikbaar over auto’s aan burgers en ondernemers. Daardoor weet iedereen hoeveel automobielen er zijn, welke carrosserievormen en kleuren gevraagd zijn. Hoeveel anders is de situatie bij breedband en simkaarten, waar aanbieders liever de kaarten op de borst houden en ook toezichthouder ACM niet verder komt dan rapportages die met opzet redelijk abstract zijn.
Bekend, beruchte vergelijking
Auto’s vergelijken met breedband of mobiele communicatie is iets dat insiders bekend zal voorkomen. Sinds eind vorige eeuw hebben reclamebureaus en consultants de telecom en internetsector belaagd met voorstellen die daarop waren gebaseerd. ISP A moest zich zien als de Audi en gratis submerk C was de Skoda. De concurrentie werd weggezet als Ford of Opel.
Die vergelijkingen gingen natuurlijk compleet nergens over, maar er zijn gigantische bedragen uitgegeven omdat directies dat een concrete indeling vonden. Ook toen al ging iedereen compleet bewust de mist in op het punt van transparantie. Want het was niet de bedoeling dat bekend zou worden hoe groot de markt voor Audi’s was en wat de churn naar Skoda of nog erger Opel zou zijn.
Per huishouden
Wie de cijfers van de automarkt in Nederland er bij pakt heeft binnen een paar klikken antwoord op de vragen: hoeveel auto’s zijn er en hoeveel zijn dat er per huishouden. Vertaal dat eens naar breedband en simkaarten. Je kunt via openbare bronnen niet boven tafel krijgen hoeveel breedbandaansluitingen er actief zijn.Hoeveel glas/loper/ coax er gemiddeld achter elke voordeur ligt en actief is blijft gokken. Bij simkaarten is het zelfde het geval.
Bij FttX wordt er gegoocheld met termen over de status van de verbinding. Voor koper en coax is dat gelukkig niet het geval, maar dat weegt niet op tegen een andere verstorende factor. Met FWA als nieuw soort verbinding is het gebrek aan transparantie alleen maar toegenomen. Hoeveel van de 50.000 of meer FWA kastjes die Odido heeft geleverd vervangen een bestaande breedbandaansluiting en hoeveel zijn de tweede of zelfs derde actieve aansluiting achter de voordeur? Wat is trouwens nog de definitie van voordeur of huishouden als FWA ook mee onder de arm naar de boot of camping genomen kan worden?
Giswerk
De aanbieders zwijgen daarover in alle talen, ACM rapporteert daar niet over en de commerciële bureaus doen er niets mee. We weten tot twee posities achter de komma hoeveel kentekens er gemiddeld per huishouden staan geregistreerd, maar rond breedbandverbindingen bij het giswerk.
Simkaarten zijn helemaal lastig in kaart te brengen, want het aanbod is door MVNO’s vele malen groter van bij vaste breedbandverbindingen en er is nog zoiets als prepaid.
Er zijn echt redenen om niet klakkeloos alle praatjes over marktomvang, marktaandeel van vaste en mobiele communicatiediensten te geloven. Vooral niet als daarbij cijfers getoond worden zonder uitleg te geven over wat een huishouden en voordeur is.
Als je vervolgens weet dat voor MNO’s, MVNO’s en dergelijke de ZZP’er deel van de consumentenmarkt is, dan snap je ook dat bij de cijfers over de klein zakelijke markt eigenlijk een forse disclaimer hoort.
Iedereen die iets doet met auto’s kan alleen maar gruwelen bij het horen van onduidelijkheid over breedband en simkaarten. Een situatie die ongehinderd al 20+ jaar bestaat.